Şehrin gürültüsünden, kalabalığından ve gri görüntüsünden kurtulmak istiyorsanız, gökyüzünü binaların arasından görmek sizi rahatsız ediyorsa bu sayfalarda biraz vakit geçirin.
 Ana sayfa   Gezi notları   Bilgi paylaşımı   Geziler   Oteller   Yazılar   İpuçları   Doğa ve fotoğrafçılık

Abant   
Adada   
Adalar   
Adatepe   
Adrasan   
Ağva   
Aix en Provence   
Akyaka   
Aygır Deresi   
Ayvalık   
Belgrad Ormanı   
Bergama   
Bergama Antik Kenti   
Bozcaada   
Cumalıkızık   
Çandarlı   
Çiğdem Yaylası   
Çubuk Gölü   
Dalyan   
Datça   
Davlumbaz   
Doğançay   
Dupnisa Mağarası   
Efteni Gölü (Melen)   
Eğirdir   
Ercivan   
Erikli   
Göynük   
Güver Uçurumu   
Güzeldere   
Harran   
İğneada   
İnönü   
İznik   
Kanlıdivane   
Karacaören   
Kartalkaya   
Kartepe   
Kastro   
Kazkıran   
Kefken   
Kıyıköy   
Kızkalesi (Korykos)   
Madenderesi   
Ménerbes   
Mor Mihail Kilisesi   
Mudurnu   
Öküzovası   
Polonezköy   
Safranbolu   
Salon de Provence   
Sapanca   
Serindere   
Spil Dağı   
Sülüklügöl   
Sünnet Gölü   
Şirince   
Taraklı   
Tirilye (Zeytinbağı)   
Uludağ   
Uzunköprü   
Yedigöller   
Zinciriye (Sultan İsa) Medresesi   
Detaylı liste için tıklayın  

Mavi Bayraklı Plajlar 


 Doğa ve Fotoğrafçılık

 Kompozisyon 1

 Kompozisyon 2

 Fotoğrafı Fotoğraf Yapan Işık

 Mutluluğun Sırrı : Renkler

 Film Kullanımı

 Fotoğrafçının Bakışı





Yazar hakkında:

Mısra Dinibütün misradp@yahoo.com

Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümünden mezun olan Dinibütün Doğuş Üniversitesinde İşletme Master'ını (MBA) tamamladı ve İnsan Kaynakları alanında yüksek lisans derecesi (MA)aldı.

Dinibütün, Mesleği olan İnsan Kaynakları ve Eğitim alanındaki çalışmalarının yanısıra doğal dünyayı, duygu, hassasiyet ve gerçeklikle görebilme, kaydetme ve paylaşma tutkusu ile yaklaşık 7 yılı geçen bir süredir fotoğrafçılık ve aynı zamanda da dalgıçlık yapmaktadır.
Kompozisyon 1

Güneşte çimenlere uzanmışsınız. Üstünüzde bir kayın ağacı. Hafif bir rüzgar ince dalları sallıyor, yapraklar hafifce kıpırdıyor. Bu yaprakların ahenk içindeki kıpırtısı o kadar etkileyici ki bu anı sabitlemek istiyorsunuz. Anın fotografını çekmek istiyorsunuz...

Fotografı çekmekteki amacınızı belirlemeniz önemli bir unsurdur: Fotografınızda ne görmek istiyorsunuz? Fotograffı çekmekteki amacınızı belirlediğiniz an ile başlayan ve deklanşöre basmanızla sona eren süreç kompozisyondur. Bu süreç içerisinde fotografınıza neyin girmesini istediğinize ve yer almasını istediğiniz tüm diğer arka plan öğelerinin nasıl tasarlanması gerektiğine karar verirsiniz. Aslında kompozisyon, fotografınızı özel kılan unsurların başındadır.

Konunun ne olduğuna karar verdiğinizde fotografı çekmek için acele etmeden, gerçekten sizde heyecan uyandıracak bir anı yakalamaya çalışın, konun etrafında biraz zaman harcayın. Kendinize bu konu ile ilgili neyin hoşunuza gittiğini, neyi yakalamak istediğinizi sorun. Bir manzaranın, bir konun birçok yönü insanı heyecanlandırabilir. Mesela doğa yürüyüşü yapan arkadaşlarınızın neşeli yüz ifadeleri, dağ tırmanışı yapan ların çoşku dolu halleri, karla kaplı heybetli bir dağın, bir balıkçı kasabasının görüntüsü yada kır çiçekleri ile dolu bir tarlada renklerin oluşturduğu lekeler, hafif bir rüzgarda sallanan ayçiçeklerinin görüntüsü.

Bunları görebilmek zaman harcamayı gerektirir, ancak zaman harcandıkça bu nüanslar farkedilir ve fotografçının kendine has yönü ortaya çıkar. Doğa çekimlerinde genellikle kompozisyon belirgin bir öğenin etrafında kurulur. Doğada farkettiğiniz ve hemem rastgele çektiğiniz fotgraflar sizi hayal kırıklığına uğratabilecektir. Dikkat edilmesi gereken ana ilgi odağını belirlemek ve bunu etkili bir çerçevede görüntülemektir. İstediğiniz etkiyi yakalamak için de sürekli değişik çerçevelerde denemeler yapmanız ve mümkün olduğunca diğer fotografçılara ait fotografları incelemeniz gerekir.

Fotografınız çekerken dikkati dağıtabilecek unsurlardan arındırmanız gerekir. Bunu farklı çerçeveleri denerken farkedebilirsiniz. Gözümüz dış dünyayı üç boyutlu olarak görürken fotograf makinesinden çıkan görüntüler düz ve iki boyutludur. Bunun sonuncunda konumuzun etrafındaki, gerisindeki nesneler onun bir parçasıymış gibi algılanabilecektir. Dolayısı ile fotografınızı çekerken aslında geride kalmış nesneler ana ilgi odağınızın yakınında, onun etkisini bozan bir şekilde görüntülenebilir. Bunun olmaması için dikkati dağıtabilecek unsurları fotografınızdan temizlemelisiniz.

Dikkat Dağıtan unsurlardan kurtulmak için; konuyu keskin bir şekilde netleyerek, arka planı netsiz bırakabilirsiniz (eğer makinanızın alan derinliği öz izleme göstegesi var ise bu görüntünün nasıl çıkacağını vizörden de kontrol etmeniz mümkün olacaktır). Gözünümüz herşeyi net görürken, fotograf makinasında alan derinliği denen sınırlı netlikte bir mesafe vardır. Bir başka ifade ile, fotografımızın bir bölümünü net olmayacak şekilde ayarlayabiliriz. Ayrıca, konu arkasında yer alan karışıklıklara, aydınlık noktalara ve kadrajınızın kenarlarında istenmeyen görüntülerin yer almamasına dikkat etmeniz gerekir. Tüm bunlara ilave olarak, fotograf makinamızın gerçekte gördüğümüzün sadece dört taraftan çerçevelenmiş vizörün izin verdiği bölümündeki görüntüyü aldığını unutmamalıyız. Neyi, nasıl bu çerçevenin içine alacağınıza ve görüntüye dahil olan unsurların birbirleri ile nasıl bir ilişki içerisinde olacağına karar vermeniz önemlidir. Görüntünün içerisinde kısmen yer alıp bir bölümü kadrajın dışında kalan nesneler gözü rahatsız edebilir. Rastgele kadrajın dışında kalana bu tip bir yarım görüntü fotografı izleyen kişi de merak uyandırıp ana konudan ilgisini uzaklaştırabilir. Böyle bir durumda ya bu görüntüyü tamamen kadraj içine almaya yada tamamen dışında tutamaya çalışın. Bu yapabilmek çok da kolay değildir çünkü pek çok fotograf makinasının vizörü filmin üzerinde kaydedilen görüntünün %90-95'ini gösterir. Bunun sonucunda da aslında vizörde dışarda kaldığını sandığınız bazı görüntüleri fotografınızın kenarlarında görebilirsiniz. Fotograf makinanızın kullanım rehberine bakarak vizörünüzün yatay ve dikey görüntünün yüzde kaçını gösterdiğini öğrenmenizde fayda olacaktır. Kompozisyon oluştururken tüm bu hususlara dikkat etmemiz gerekecektir. Başlarda biraz zaman gerektiren bu hususlar, zamanla birer alışkanlık haline gelecektir. İstenmeyen ve dikkati dağıtabilecek unsurları ortadan kaldırabilmemiz için konuya verdiğimiz önemi arka plan ve kadraj kenarları için de vermeliyiz. İyi bir kompozisyon için gösterdiğiniz bu emeğin karşılığı istediğiniz gibi bir fotograf elde ettiğinizde duyduğunuz heyecan olacaktır.

"belki en başta
zaman ve görünür,
iki mimarı mesafenin,
birlikte geldiler,
zilzurna sarhoş
kapıyı yumruklayarak
tam şafaktan önce"

J. Berger
1984

 

İyi bir kompozisyon için ip uçları:

· Konuyu belirleyin
· En ideal bakış açısını seçin
· Objektif odak uzaklığını ayarlayın
· Gerekiyorsa, gerektiği kadar alan derinliği verecek diyafram değerini seçin
· İstediğiniz hareket özelliğine uygun enstanteneyi belirleyin
· Kadraj ayarını yapın; dik yada yatay kadraja karar verin
· Konuyu kadraj içine yerleştirin
· Arka plan ve kadraj kenarlarını kontrol edin
· Can alıcı anı yakalamak için bekleyin


Mısra Dinibütün
Amatör Fotografçı




Yaralanılan Kaynaklar:
· J. Berger, Görünüre Dair Küçük bir Teoriye Doğru Adımlar, Metis Yayın Evi, 1999
· M. Gardner, A. Wolfe, Doğada Fotografçılık, Homer Kitapevi, 2002
· J. Hedgecoe, Fotograf Sanatı, Remzi Kitapevi, 1997



şifremi hatırlamıyorum
üye olmak istiyorum

Bu sayfayı arkaşıma gönder

 Otel ara



site içi arama


burası neresi?



en güzel fotoğraflar





İş Fikileri Düşünce Havuzu



Gerçek Safranbolu Lokumu


Linkler    Bize ulaşın    Üyelik    Acentalara özel    Otellere özel    Otelinizi ekleyin    Hakkımızda

© 1999 Gezi Notları